Hak holowniczy zapewnia samochodowi wszechstronność, umożliwiając przewożenie różnych rodzajów ładunków w bezpieczny i efektywny sposób. Najczęściej hak holowniczy łączony jest z przyczepą. Zgodnie z art. 66 ust. 2  i 3 ustawy prawo o ruchu drogowym
urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie (ust. 2). Urządzenia służące do łączenia pojazdu ciągnącego z przyczepą powinny zapewnić bezpieczne ciągnięcie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd, uniemożliwić samoczynne odłączenie się przyczepy oraz zapewnić prawidłowe działanie świateł i hamulców, o ile przyczepa jest w nie wyposażona (ust. 3).

Warto również pamiętać o przepisach dotyczących umieszczania ładunków na pojeździe. W myśl art. 61 ust. 2 ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę; nie naruszał stateczności pojazdu; nie utrudniał kierowania pojazdem oraz nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony. W związku z powyższym trzeba zwrócić szczególną uwagę, żeby hak holowniczy nie zasłaniał np. tablicy rejestracyjnej.

Przepisy prawa nie zabraniają zatem jazdy z hakiem holowniczym. W części poruszających się po naszych drogach pojazdów są zamontowane na stałe. W przypadku innych pojazdów istnieje możliwość ich demontażu. W przypadku kolizji istnieje ryzyko, że ubezpieczyciel zażąda od kierującego pojazdem z niezdemontowanym hakiem holowniczym pokrycia części kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu, podnosząc argument, że przez hak holowniczy zostały spowodowane większe szkody, niż gdyby został on zdemontowany.