Podróżowanie to jedna z najbardziej ekscytujących aktywności, ale może się również okazać niezmiernie stresujące, zwłaszcza gdy podróżujący nie zna swoich praw. W Polsce istnieją określone przepisy i prawo, których zadaniem jest ochrona interesów podróżnego. W tym artykule omówimy te prawa i zasady, które pomogą cieszyć się bezpiecznym i komfortowym podróżowaniem.

Prawo do informacji

Podstawowym prawem podróżnych jest prawo do pełnej informacji na temat swojej podróży. Przewoźnicy kolejowi, autobusowi, lotniczy i morscy są zobowiązani dostarczyć podróżnym dokładne informacje na temat tras, rozkładów jazdy danego środka transportu, opóźnień, cen biletów itp. Przed zakupem biletu na dany przejazd masz prawo poznać wszystkie istotne szczegóły z nim związane.

Prawo do odszkodowania za opóźnienie/odwołanie danego środka transportu

Jeśli przykładowo lot lub pociąg zostanie opóźniony, lub odwołany, wówczas podróżujący ma prawo do żądania od przewoźnika odszkodowania lub zapewnienia mu wyboru alternatywnego środka transportu. W zależności od długości trwania opóźnienia i innych okoliczności podróżujący może być uprawniony do zwrotu kosztów biletu, zakwaterowania, posiłków lub rekompensaty finansowej.

Prawo do bagażu

Podróżujący mają prawo do przewożenia określonej ilości bagażu na pokładzie. Przewoźnicy mają obowiązek informować podróżnych o limitach bagażu i o ewentualnej opłacie za nadbagaż.

Prawo do pomocy w razie wypadku

Jeżeli dojdzie do wypadku w trakcie podróży, podróżujący ma prawo do pomocy medycznej. Przewoźnik oprócz obowiązku udzielenia podróżującemu niezbędnej pomocy medycznej ma również obowiązek zapewnić w środku transportu odpowiednie środki medyczne niezbędne do udzielenia pomocy medycznej, a także zgłosić incydent odpowiednim służbom.

Prawo do przewozu osób niepełnosprawnych

Polski ustawodawca nakłada na przewoźników obowiązek umożliwienia podróżowania osobom niepełnosprawnym. Oznacza to między innymi obowiązek zapewnienia dostępności pojazdów dostosowanych do przewożenia osób niepełnosprawnych, zapewnienie różnych pomocy w poruszaniu się dla tej kategorii podróżujących, a także bieżące wparcie osoby kierującej pojazdem w pokonywaniu przeszkód i trudów podróży.

Prawo do skarg i odwołania

Jeżeli podróżujący uważa, że jego prawa jako podróżnego zostały naruszone, wówczas ma on prawo skierować skargę/odwołanie do odpowiedniej instytucji (przykładowo: Rzecznika Praw Pasażerów). W Polsce funkcjonują również różne agencje regulujące różne rodzaje transportu, które są pomagają podróżującym w rozwiązywaniu konfliktów z przewoźnikiem, który naruszył ich prawa.

Prawo do prywatności i bezpieczeństwa

W trakcie podróży prawo podróżującego do prywatności i bezpieczeństwa również powinno być respektowane zarówno przez przewoźnika jak i pozostałych współpodróżujących. Przewoźnicy oraz pracownicy różnych centrów transportowych (przykładowo: lotnisk, dworców kolejowych), mają obowiązek zapewnić, że dane osobowe podróżującego są należycie chronione, tak aby podróżujący w trakcie podróży miał poczucie bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Podróżowanie jest łatwiejsze wówczas, gdy podróżujący są świadomi swoich praw i obowiązków. Potrzeba pamiętać, że prawa te mają na celu zapewnienie podróżującym bezpiecznej i komfortowej podróży.